Diesellok

SJ T21 98 Mak nr 800126 1958 (D) Trafiklok i drift, står i Västberga men en smärre skada på växellådan som ska åtgärdas

SONY DSC T21-98

  • EVN 92 74 0001 098 3
  • Typ Dieselhydraulisk
  • Motor MaK MA 301A
  • Effekt 590 kW
  • Varvtal 750 rpm
  • Växellåda Voith L37zU
  • Längd ö.b. 11300
  • Drivhjulsdiameter 6300 mm
  • Tjänstevikt 56,8 ton
  • Dragkraft 170 kN
  • Största tillåtna hastighet 50/80 km/t
  • Amn: T21 byggdes i 54 exemplar 1955 – 1958 och loket var mycket omtyckt för sin mångsidighet. Modellen slopades i början av 1990-talet och många blev beredskapslok, däribland SÅS lok nummer 98

SJ T23 113 / Tp 3504 Mak,750005, VM 864 1953 (D) Ombyggt 1965 SJ Örebro från 891 – 1435 mm spårvidd.

T23-113 SONY DSC

  • EVN 92 74 0000 113 1
  • Typ Dieselhydraulisk
  • Motor MaK MA 301A
  • Effekt 590 kW
  • Varvtal 750 rpm
  • Längd ö.b. 10900 mm
  • Drivhjulsdiameter 1100 mm
  • Tjänstevikt 52,0 ton
  • Dragkraft 170 kN
  • Största tillåtna hastighet 75 km/t
  • Amn: T23 var ursprungligen ett smalspårslok med spårvidden 891 mm och hade då littera Tp. Loken byggdes om 1965-66 till spårvidd 1435 mm. Totalt byggdes 15 stycken om till normalspår. Har stått i beredskapsförråd men nu driftsatt och använd i växlingen hos SÅS.

SJ V3 52 Esslingen, 5120 1952 (D) Står avställd och konserverad i lokstallet i Katrineholm där den tidigare stått som beredskapslok

V3 Vår V3:a i Katrineholms lokstall 2013

  • Saknar f.n. EVN-nummer = ej i trafik
  • Typ Dieselhydraulisk
  • Motor Deutz V6M 539
  • Växellåda Voith L37
  • Effekt 330 kW / 450 hk
  • Längd ö.b. 9700 mm
  • Drivhjulsdiameter 1100 mm
  • Tjänstevikt 50,1 ton
  • Dragkraft 12,7 Mp
  • Största tillåtna hastighet 50 km/t
  • Amn: V3 modellen byggdes 1952-1954 av Esslingen i Tyskland i 50 exemplar. Motorerna är lite speciella då det är i princip samma motor som satt i Tysklands U-båtar under andra världskriget. Motorerna kräver ständig manuell smörjning av bland annat vipparmarna som ligger helt öppna (jmfr filmen ”Das Boot”). Sista V3:an var i drift hos SJ 1980 och de flesta ställdes därefter in som beredskapslok. SÅS lok 52 i Katrineholms lokstall där det står kvar.

SJ Z64 344 Deutz, Köln 1954 (B) Ombyggd på 70-talet till SJ standard. I drift men har visst renoveringsbehov Var ett lån från SKÅJ, återlämnad 2016

Z64-344

  • Saknar EVN-nummer, loket tillhör SKÅJ
  • Typ Dieselhydraulisk
  • Motor Deutz T4M625
  • Växellåda Voith L33yU
  • Effekt 176 kW / 240 hk
  • Längd ö.b. 7370 mm
  • Drivhjulsdiameter 850 mm
  • Hjulbas 2650 mm
  • Tjänstevikt 28 ton
  • Dragkraft 9,3 Mp
  • Största tillåtna hastighet 53/32 km/t
  • Amn: Z64 344 moderniserades och fick ljuddämpad och gummiupphängd hytt samt en modern utformning av hytten invändigt. Även huven ljuddämpades. Motorn är en V4 och tvåtaktsdiesel.

SJ Z64 349 Deutz, Köln 1954 (B) Originalutförande. I drift men har visst renoveringsbehov

Z64-349

  • EVN 98 74 0001 349 4
  • Typ Dieselhydraulisk
  • Motor Deutz T4M625
  • Växellåda Voith L33yU
  • Effekt 176 kW / 240 hk
  • Längd ö.b. 7370 mm
  • Drivhjulsdiameter 850 mm
  • Hjulbas 2650 mm
  • Tjänstevikt 28 ton
  • Dragkraft 9,3 Mp
  • Största tillåtna hastighet 53/32 km/t
  • Amn: Z64 349 har ett brokigt förflutet och hamnande efter SJ tiden hos Spännarhyttan (Surahammar AB) som lok ”17”. Där blev den senare uppköpt av Saltsjöbanan (SL) där den användes av Banavdelningen i många år. SÅS köpte sedan loket från Saltsjöbanan och har använt den fram till 2005 då den ställdes av. Nu pågår en renovering av loket som är ett av de få som har kvar sitt ursprungliga utseende. Motorn är en V4 och tvåtaktsdiesel.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s