Arkiverade artiklar

Här i arkivet så hittar du gamla artiklar som tidigare funnits publicerade på våra hemsidor. Vi kommer efter hand att fylla på med nyare artiklar och gamla artiklar från vår gamla hemsida.

Publ 140907 En rapport från Katrineholm

Vår verksamhet i Katrineholms lokstall är just nu inriktad på att få vårt oljeeldade ånglok E10 1747 i drift. Ett lok som kommer att behövas om somrarna ska fortsätta vara så här varma och torra. Det är ju nu nästan 20 år sedan den sist användes i år trafik och det finns en hel del att göra. Loket har ju av tidens tand blivit mer grå än svart och just nu så håller loket sakta på att återgå till sin svarta kulört. Taket på hytten var inte heller något att skryta med, så här har arbetsgruppen rivit av den gamla täckningen och bytt en del dåligt takvirke. Nu väntar ny takduk på att bli monterad. Påeldning av loket var planerat nu till sommaren men måste skjutas på framtiden då spåren kring stallet inte godkändes i den senaste besiktningen och därför nu ska renoveras med bland annat nya slipers. Det krävs ju att man har skorstenen utanför stallet när man eldar på, men icke godkända spår får inte heller användas och då får påeldningen vänta. Vändskivan har under sommaren fått en behövlig genomgång med målning och byte av virke samt viss renovering.

Bilder: Jan-Erik Nilsson

publ 140903  SSnJ 11 har lämnat SÅS

– Äntligen! Efter exakt på dagen 29 år sedan vagnen SSnJ 11 hämtades av SÅS från grusgropen i Jordbro, så lämnade vagnen SÅS i Västberga för sitt nya liv hos Stockholm – Saltsjöns Museiförening (tid. Motorvagnens Vänner) i Neglinge. Äntligen säger vi för att vi nu med säkerhet vet att vagnen kommer att få ett nytt liv, något som vi väntat på i 29 långa år, ja egentligen ända sedan 1976 då den lämnade Saltsjöbanan. Föreningen som gjort underverk med SSnJ 22, som vi tidigare fått över från SÅS till SSnJmf, har nu stor planer för att få även manövervagn 11 renoverad och kunna bli den sista pusselbiten i ett komplett motorvagnståg från gamla SSnJ-tiden (före 1976 alltså!). Motorvagn 15 var det första steget och efter den första bejublade resan med den så föddes idén om att åter få se ett ”riktigt” motorvagnståg på Saltsjöbanan. Eftersom SSnJ 11 har väldigt dåliga hjulringar och då förbindelse mellan Saltsjöbanan och SJ idag saknas, så var det vackert att lyfta vagnen till väders från sin boggier onsdagen den 3 september och placera henne på en trailer modell stor för vidare befordran hem till Saltsjöbanan. Vagnens båda boggier fick åka eget ekipage samma väg och senare samma dag så sammanfogades de tre delarna i Storängen för vidare transport till Neglinge och väntande storrenovering. Känner vi grabbarna på SSnJmf rätt så kommer vi om inte allt för många år åter få se SSnJ rullande med nya resenärer på sin gamla bana

Publ 140505 ”- Stadsbud till spår 13 och 14, södra delen ”

Minns ni tiden då man kunde trycka på en knapp på stolpen som höll upp taket över perrongen och påkalla bärhjälp i form av ett Stadsbud? Behovet roppades sedan ut att en trevlig kvinnoröst och förhoppningsvis så dök det upp en herre beredd att bära ditt bagage, men inte alltid….

Det är inte så ofta som vi kan pressentera så pass noggrann information om en bild tagen för 56 år sedan som den här som landade på redaktionens bord härom veckan. Platsen är Stockholms Central och datumet den 31 juli 1958. Tåget från Göteborg via Hallsberg hade när bilden togs klockan 16:21, stått inne på spår 13 i 12 minuter och Stadsbud 341, Jan-Erik Hammerin hade precis lossat ett 20-tal cyklar ur resgodsvagnen längst bak i tåget.

Jan-Erik har på bilden blivit stoppad med sin perrongtruck, med två påhakade släp, av en resenär som var rätt upprörd över att stadsbudet han kallat på, ännu inte hade dykt upp för att hjälpa honom med bagaget till taxistationen utanför Centralstationen. Jan-Erik är stressad då folk väntar på sina cyklar vid bagageutlämningen och svarar den sure resenären att han gärna kan ta med bagaget och resenären på perrongtrucken och köra dem ända hem till där herrn bor, men kostar!

Pressfotografen Roland Palm förevigade ögonblicket som aldrig blev publicerat, men Jan-Erik har bilden kvar som ett minne från en tid då folk bekvämt kunde överlåta bärandet till killar som gärna bar allt från pianon till resväskor. Stadsbud, ett skrå som även det har dött ut, men värt att minnas.

Janne 580731

Publ 140216

Lyckad trafikdag på Stockholms Centralstation 15 februari 2014

Trots bistert väder så var det god uppslutning av ångtågssugna resenärer dagen då SÅS och Jernhusen bjöd på årgångståg mellan Stockholms Centralstation och Tomteboda. Under de fem turer som kördes under dagen så var det gott om passagerare som att inne i värmen och njöt av en resa förr i tiden, samtidigt som regnblandad snö föll från den grå himlen. S1 1921 med sedvanliga trävagnar tuffade på utan problem under hela dagen och gjorde att man lätt glömde bort ruskvädret.

Det som märktes mest var alla de som fotograferade och filmade vårt tåg på spår 19b, det märks att digitaltekniken gjort dokumenterandet mycket enklare än när vi startade vår verksamhet för i år 40 år sedan. Då handlade det om smalfilm utan ljud och bilder där man fick vänta flera dagar för att se om bländaren stod rätt och slutartiden var tillräcklig.

Vi från SÅS tackar dagens härliga resenärer och Jernhusen och styrelsen ber att få tacka alla aktiva medlemmar som åter lyckats få till en minnesvärd ångtågsdag!

Foto: Lasse Nelson ©

Publ 140624 Nygammal nostalgi

Vårt ånglok S1 1921 är ju åter vårt driftslok och som används på våra resor idag. 1921 har ju nyligen genomgått en rejäl pannrevision och upprustning efter att ha stått still under nästan 20 år och fungerar idag mer än bra. Innan loket ställdes av så använde vi det i vår trafik från det att loket köptes 1976 fram till 1991. Sommaren 1981 så fyllde SJ 125 år och vi ombads att medverka i SJ´s stora tågparad i Värtan lördagen den 13 juni detta år. Inför jubileet så hade vi loket placerat i Sundbybergs lokstall hos dåvarande SJ Banavdelning, där vi hyrde en plats. Loket målades upp och snyggades till inför jubileumsdagen och på fredagen så drogs det sista penseldraget straxt innan vi rullade för egen maskin till Hagalund och förberedelserna inför jubileet. Idag har vi en mycket aktiv medlem i SÅS som inte var medlem 1981 men likväl fullt järnvägsintresserad redan då. I samband med jubileet så hade Stanislaw Szymczak placerat sig själv med kamera efter linjen på Värtabanan och i höjd med Ugglekällan förevigat fordonen som ingick i jubileet, däribland vår S1:a. Vårt ”tåg” bestod av en G-finka med tidsenligt klädda militärer i transport samt en o-vagn och en kylvagn. Loket kördes av Lasse Zethraeus och Janne Ekeroth med redaktören för denna sida som eldarelev. I början av detta år så återfann Stanislaw bilderna från 1981 och som vi här och nu kan pressentera som ett trevligt minne från en trevlig jubileumsdag.

Foto: Stanislaw Szymczak

Publ 131014 Lyckad trafikhelg i Katrineholm 12-13 oktober 2013

Moder sol vände sin vana troget den varma och ljusa sidan mot vårt tåg helgen den 12-13 oktober. Trots att det var mitt i oktober så var dagstemperaturen uppe och nosade på +15-gradersstrecket på dagarna men nere i +2 på natten. Den här gången så hade annonseringen gått bättre och tågen till Flen på lördagen och Vingåker på söndagen, var rejält påfyllda med sugna ångtågsresenärer. Vi från SÅS tackar alla härliga resenärer för den här gången och som vi lovade så kommer vi tillbaka nästa år, men glöm inte att vår verksamhet i lokstallet pågår hela vintern.

Personalen från SÅS var de som gjorde jobbet i Katrineholm den här helgen, här några av våra ”slitvargar”

Foto: Lasse Nelson, timebandits.se ©

Publ 131208 Lyckad julmarknadskörning 7-8 december 2013

Så kan vi då lägga till Julmarknadskörningen i samverkan med NJM till listan över lyckade evenemang. Det var gott om resande båda dagarna och premiärturen med NJM´s nyrenoverade ånglok E 1189 gick bra, så nu har vi två fullt fungerande ånglok i Stockholmsregionen! Vädret visade lite av sin vita sidan, vilket piffade upp det annars så grå och kalla vädret. Resnärerna njöt dock av ångvärmen i vagnarna och fick ibland gå ut och svalka sig i fartvinden på de öppna plattformarna.

Foto: Lasse Nelson, timebandits.se ©

Publ 131111 Nyväxlat i Västberga

SÅS lever ju lite insprängt mellan industrier och företag i Västberga industriområde straxt söder och söder i Stockholm, vilket vi gjort sedan vi flyttade från Slakthusområdet i oktober 1988. Vår verksamhet är delat mellan vårt aktiva och inhägnade område och Västberga bangård där vi arrenderar en del uppställningsspår. Det inhägnade området består i princip av enbart två parallella, men långa, spår, som vi kallar spår 1 och 2. Här bedriver vi vår Stockholmsverksamhet och gör det mesta på våra lok och vagnar. Men när vi måste flytta runt våra fordon så krävs det en rejäl planering och ett bra tålamod. Då området är trångt och fyllt av platser med dålig sikt så krävs en rejäl säkerhetsplanering och allt som den kan kräva i form av utbildad personal, fordon och kommunikation.

Söndagen den 11 november så hade vi en ovanligt stor växlingsmanöver inför vinterns arbeten, något som tog hela sex timmar i anspråk, men så fick vi oxå mycket gjort. Här är en bildsvit från söndagens växlingsäventyr.

Foto: Lasse Nelson, timebandits.se ©

Publ 130909 Vagnslyft i Västberga

Straxt före vår resa till Nyköping den 7 september 2012 så genomförde vi en axelrevision av hjulaxlarna på våra vagnar SJ F5 25831 och SJ Gsh 31237. För att underlätta demontering och montering av axlarna så använde vi den här gången en hjullastare och en lastbil med lastväxlaraggregat som med god marginal klarade uppgiften. När väl axlarna är bortlyfta så ställs ett tält över axeln och lagren plockas därefter isär, rengörs, kontrollmäts och fettas in med nytt lagerfett. Samtidigt så mäts axlarnas s.k. ”Qr-mått”, alltså måttet som anger hjulets förslitning. En allmän översyn görs även och därefter får hjulen lite ny färg före återmonteringen.

Foto: Lasse Nelson, timebandits.se ©

Publ 130529

Nostalgi hos SÅS

Vid en rensning i redaktionens bildarkiv så hittade vi ett par nostalgiska bilder där några av SÅS fordon förekommer. På den första bilden ser vi SÅS ”G-finka” SJ Gsh 31237 och på den andra bilden hittar vi vår SJ E2 1242. Bilderna är trots sin patina inte riktigt så gamla som man kan tro, men de är inte heller tagna i år. Året var 2004 då SÅS-medlemmen Johan Berg var på besök med sin fina Volvo pickup från 1938 i Västberga. Bilderna togs inför ett reportage i tidningen Nostalgia i samband med att renoveringen av bilen var klar.

Johan%201 Johan%202

Foto: Lasse Nelson, timebandits.se © 

Publ 130627 Ångloket E10 1747 är nu provtryckt!

Torsdagen den 27 juni så gjordes en så kallad kalltryckning av pannan på vårt ånglok E10 1747 i lokstallet i Katrineholm. Arbetsgänget i lokstallet hade under några veckor arbetat med att förbereda loket för kalltryckningen och på torsdagen var det klart att trycksätta den vattenfyllda pannan. Vid 5 bars tryck stannade man upp och konstaterade att det inte fanns några läckor alls och att trycket stod still på samma punkt, alltså en fullt godkänd provtryckning som nu ligger till grund för nästa steg; att elda på loket och se om resultatet blir lika positivt. Tanken idag med den oljeeldade E10 1747 är den samma som när vi skaffade loket i början av 1990-talet, är att ha ett oljeeldat ånglok att tillgå när det torrt utefter banorna vi kör på och där ett koleldat ånglok ofta riskerar att starta gräsbränder. SÅS hade det här loket i drift under några år men sedan slutet av 1990-talet så ställdes det av och har väntat på lite underhåll och uppsnyggning. Förhoppningsvis så ska vi inom något år få se loket som en dragkraft på någon av våra resor.

Foto: Jan-Erik Nilsson ©

Publicerad 130317 Saxat ur SJ-Nytt

I SJ-nytt nummer 4, augusti 1948 så har vi klippt ut den lilla artikeln till vänster. Artikeln, som återfinns på sidan ”Längs banan” i SJ-nytt, så berättar artikelförfattaren om en familj med Rödhakesångare som flyttat in i ångloket 1242´s tender bland vedträna. Orsaken till att vi presenterar detta lilla klipp ligger ju i att ångloket 1242 alltså avser SÅS ånglok E2 1242.

E2 1242 var 1938 ”endast” 33 år gammalt sedan det byggdes som E 1242. 1938 så fick loket en extra axel längst fram och pannan framflyttad för bättre gång i spår och fördelat axeltryck. Vedeldningen av loket förekom 1940 – 1945 under andra världskriget sista hälft och Rödhakesångarna flyttade väl troligen till annan plats då loket åter fylldes med kol.

Publ 130120

Vi rotade lite i bildarkivet…

I år så har ju SÅS funnits till i hela 39 år och genom åren har det blivit mängder av bilder tagna vid föreningens olika renoveringsprojekt, resor och annat som hör verksamheten till. Många av bilderna, som då är tagna före den digitala tidsåldern, har fotats och bevarats som diabilder. Dessa ber vi att få återkomma till framöver för först så ska vi rota igenom de nästan 5.000 pappersbilder som vi på redaktionen har liggande, några har vi handplockat och ger oss rätten att pressenterar här.

Publ 121105 Vi körde ångtågstrafik i Katrineholm 3 och 4 november 2012

Den här gången fick vi en trafikhelg värd att minnas då allt i vår insats fungerade klanderfritt, värre var det då tyvärr med marknadsföringen där vi litat på utomstående hjälp. Vår resa började redan på fredagskvällen då vi körde ner hela vårt trafiktåg från vår uppställning i Västberga till Katrineholm och då endast med vår egen personal och inga resenärer. Vi anlände blott 4 minuter sena till Katrineholm och kunde klockan 22:30 växla in vårat tåg till lokstallet och sedan krypa till kojs. Stallpersonalen var dock igång under natten för att hålla fart på loket, S1 1921, och genomföre samtidigt lite småfix.

Morgonen 3 november startades med frukost och säkerhetsmöte klockan 08.00 innan förberedelserna inför dagens trafik mellan Katrineholm och Flen. Den här dagen var lite speciell då det var 150 år sedan Västra Stambanans invigdes i Katrineholm, det var den här dagen som banan invigdes men trafiken startade först några dagar senare. I utsatt tid så rullade vi in på Katrineholms station, men vart var resenärerna? Endast ett 20-tal personer stod på perrongen för att åka med oss till Flen och åter och det var då som vi förstod att något hade gått fel. Efter lite efterforskningar så upptäckte vi att marknadsföringen inte alls hade fungerat som det var tänkt. Marknadsföringen var den här gången utlagd till de turistansvariga inom Katrineholm kommun och här hade någonting gått vansinnigt fel. Information i tidningar hade missats, affischer hade inte kommit upp och övrig spridning inte heller fungerat. Vi fick dock glädja oss åt att vädret var på topp hela helgen och hela vår egen organisation fungerade klanderfritt, precis som vår lok och våra vagnar.

Vi överlämnade även ett monument över järnvägens tillkomst i Katrineholm och som nu finns att beskåda vid lokstallet, detta som ett tack till att vi får hålla till i det trevliga lokstallet.

De två turerna till Flen på lördagen var som sagt klent besökta, även om många vinkade efter vägen. Däremot så var lokstallet välbesökt då vi höll öppet hus där hela helgen. På söndagen så körde vi två turer från Katrineholm till Vingåker och åter. Här hade vi dock betydligt fler resenärer, kanske beroende på att vi själva ägnat lördagseftermiddagen och kvällen åt att själva informera Katrineholmsborna med affischer och flygblad, något som vi alltså inte räknat med att behöva göra. Trafiken under söndagen fungerade lika bra och straxt efter 17.00 så lämnade vi Katrineholm och körde vårt tåg med enbart personalen åter hem till Västberga.

Hela arrangemanget vart ett lyckat koncept men bra trafik, trevlig med lok och vagnar vid lokstallet och framförallt ett stort intresse för den sektion som vi nu skapat i lokstallet och där mycket av vår verksamhet kommer att bedrivas i framtiden. Nu ska vi bara fila på det sista och hoppas att verksamheten rullar igång redan nu i vinter!

Vi på hemsidans redaktion sänder ett stort tack till våra resenärer men även till SÅS medlemmar som gjorde en trafikhelg värd att minnas länge!

Foto: Lasse Nelson, timebandits.se ©

Publ 120430 Vi körde ångtågsresa till Katrineholm 28 april 2012

Ett stort tack till våra tålmodiga resenärer som åkte med oss till Katrineholm den 28 april! Precis som Nynäshamnsresan den 3-4 december 2011 så var inte turen riktigt på vår sida, även om vi både kom dit vi ville och hem igen, men tyvärr inte på utsatt tid. Vi laddar nu upp för höstens resa till Katrineholm och har målet inställt på att få allt att fungera lika bra som alla de resor vi genomfört under trettioåtta års verksamhet.

Vad var det egentligen som gick fel och vad hände?

Innan vi inleder historien om en av SÅS mest krångliga resor på många år så ska vi sända ett stort tack till alla våra mycket tålmodiga resenärer och innevånarna i Katrineholm som väntade så länge på tåget som aldrig kom, eller rättare sagt; tåget som kom väldigt sent!

För att ge en inte allt för terminologisk och lång förklaring så tar vi allt enkelt och från början.

Allt börjar egentligen med att loket kom att hamna åt ”fel håll” redan från start, alltså att skorstenen inte var längst fram när vi åkte från vår uppställning i Västberga till Stockholms Central på morgonen. Tanken var att vi skulle hinna vända loket veckan innan resan genom att köra med ensamt lok i den så kallade ”triangeln” mellan Karlberg – Tomteboda – Norra Station och tillbaka till Karlberg. På grund av en massa småarbeten så hann vi inte med den manövern under veckan utan planerade att hinna utföra vändningen på lördagsmorgonen före resan. Dessvärre så gavs vi aldrig möjlighet till den här vändningen och beslöt oss då för att låta loket gå i backgång till Katrineholm och åka rättvända hem igen. Vårt lok S1 1921 är ju byggt för att kunna gå lika fort i backgång som ”rättvänd” så vi såg inget problem i det. För egentligen är det ju mest kosmetiskt tänkande att skorstenen alltid pekar framåt.

Allt det gick bra från starten och vi höll jämna steg med den lagda tidtabellen. När loket går i backgång så har ju föraren och eldaren av naturliga skäl uppsikten framåt, som i det här fallet var bakåt på loket. Ibland ”slänger” man en blick bakåt och kollar att allt är som det ska med vagnarna bakom. Vad man från loket inte kunde se var att det galler som sitter högst uppe på lokets skorsten, lossnat och lämnade öppningen utan det viktiga gallret som ska se till att inga glödande kolbitar flyger ut och sätter eld på något efter vägen. Tyvärr så är ju vårarnas torra fjolårsgräs väldigt torrt och vi hade i den här kombinationen oturen att råka sätta eld på en del ställen från Södertälje till Sparreholm. Tåget hade brandbevakare på den sista plattformen men på grund av den blåst som rådde på lördagen så slog lokets rök ner bakom tåget och gjorde sikten bakåt väldigt dåligt. De flesta bränderna släckte sig själva men några blev lite större, men det var aldrig någon fara för skogsbränder, byggnader eller personer.

Straxt innan Sparreholm så fick vi stopp från Tågtrafikledningen som fått in rapporter om bränder på flera ställen från tåg som passerat åt andra hållet. Det är ju då ingen tvekan att det var vi som låg bakom dessa bränder, tyvärr. Lokpersonalen upptäckte vid stoppet att gallret hade lossnat men kunde på grund av luftledningen ovanför loket, inte gå upp och rätta till felet med en temporär lagning. Eftersom SÅS alltid har en Trafikledare som åker bil parallellt med tåget för att bistå om något fel uppstår, så fick han order om att snabbt bege sig till lokstallet i Katrineholm för att hämta ett nytt och helt galler. Samtidigt så larmades en Elskyddsansvarig ut från Södertälje med uppdraget att stänga av de 16.000 volten ovanför loket och säkra upp med ett jordningsdon för att garantera säkerheten för de som skulle upp och byta ut gallret. Allt det här tog tid och tåget blev därför stående i Sparreholm. Nu försökte vi få gå in på ett sidospår utan luftledning för att fortare bli klara men på grund av att det spåret inte var besiktigat så avslogs vårt önskemål från Tågtrafikledningen. Det nya gallret anlände relativt snabbt men den som skulle stänga av strömmen var tyvärr inte lika snabb och vi ställdes inför ett dödläge där vi inte snabbt nog kunde få på gallret, utan tvingades vänta. Den här väntan blev så pass lång att vi anlände till Katrineholm efter att vi skulle ha avgått hemåt och det kände verkligen inte bra.

Nu uppstod nästa problem. Loket behövde snabbt få nytt vatten då det hade börjat ta slut och samtidigt så skulle loket enligt vanlig ångloksrutin, få sin asklåda urdragen (rensad) och fyren (brasan i loket) rengjord från slagg och annat som gör att det brinner dåligt. Normalt så har vi 2-3 timmar på oss att genomföra manövern och få till en ny fin kolbädd innan vi reser vidare. Tyvärr så hann vi aldrig få till den där riktiga ”startglöden” och när vi väl kom iväg från Katrineholm så hade eldaren mycket dåliga odds att klara av uppgiften att tillföra den mängd ånga som lokföraren behövde för att kunna hålla fart och tidtabell. Nu ska vi villigt erkänna att vi, trots 38 år i branschen, har lite sämre rutin på eldning är de gamla ”SJ-rävarna” hade som eldade varje dag, vilket i sin tur gör att vi har svårt att hinna med de små marginalerna som faktiskt eldning av ånglok har. Grabbarna i loket kämpade på med ju närmare mot Stockholm vi kom ju sämre vart trycket. Eftersom vi hamnat rejält utanför tidtabellen så fick vi dessutom stå och vänta på en massa tåg som egentligen skulle ha spåren, vi blev liksom i vägen och blev därför lågt prioriterade och fick snällt vänta på vår tur.

Nu var dagens otur inte slut och eländig nog för nu började loket att tappa ånga ”av sig själv”. Trots ett bra starttryck så tappade loket orken och trycket försvann fortare än det borde. Nu vart kombinationen för mycket och det blev ett långt stopp i Tullinge där resenärerna fick byta till pendeltåg och loket gås igenom för att orka hem igen. Ett rejält tryck togs upp och sakta så kördes tåget direkt hem till Västberga. Troligen så har loket trots en nyrenoverad panna, fått en skada på ett eller flera s.k. överhettarelement, vilket kan vara ett av felen denna eländesdag. I skrivande stund (Läs: 29 april 00.40) så vet vi inte mer än så men återkommer med en mer utförlig rapport framöver.

Slutord: Vi får kanske se det lite med glimten i ögat, trots förseningar och för tidiga valborgsmässoeldar. Det ÄR gamla ånglok och vagnar vi handhar och trots ömt vårdande så kan man aldrig garantera att allt går felfritt. Vi sätter dock alltid säkerheten högst och har alltid en god planering men ibland slår ödets nycker in och då är det inte mycket mer att göra än att låta tiden gå och ta det som en extra lärdom till nästa resa……

Foto by REDAX ©

Publ 111205

Vi körde ångtågsresa till Nynäshamns julmarknad 3-4 december 2011

Vi måste även denna gång börja med att tacka all underbara resenärer som följde med oss och Nynäshamns Järnvägs Museum från Stockholm C till Nynäshamns julmarknad den 3 och 4 december. Vi i SÅS vill även passa på och tacka NJM för samarbetet! Visst fanns det saker att slipa på, men trots ett trilskande lok och förseningar så verkade våra resenärer över lag vara nöjda!

Foto: Lasse Nelson REDAX ©

Publ 111106 Ångtågsresan till Katrineholm 5 november 2011

Vi måste börja med att tacka all underbara resenärer som följde med oss från Stockholm C till Katrineholm den 5 november. Ombord på tåget rådde en festlik stämning och folk verkade mycket nöjda. Nu bjöd jungfrufärden med den nyrenoverade S1 1921 inte på några större överraskningar utan loket skötte sig exemplariskt. Däremot så fanns det mer att önska rörande kvalitén på kolet som ställde till det rejält för våra eldare. Hur dessa rutinerade grabbar än gjorde så ville det inte bli någon riktig fart på fyren, vilket gjorde att vi fick brottas med en del förseningar. Vi beklagar detta men efter trevliga mail och kommentarer efter hemkomsten så verkade resenärerna över lag nöjda.

Det väcktes även ett stort intresse för våra planer att öppna en sektion i Katrineholm lokstall, där vi idag har en del av våra fordon. Planerna är att under sommaren 2012 kunna erbjuda boende i Katrineholm en ny hobby genom en sektionsstart där. Resenärerna fick den här dagen möjlighet att stifta bekantskap med våra lokaler, fordonen där och möjligheterna som idag finns till att göra lokstallet till vår ”huvudverkstad”.

Slutligen vill vi här på hemsidans redaktion sända ett stort tack till våra medlemmar som slet nästan dygnet om inför resan och lyckades få den till stånd. Naturligtvis även ett stort tack till personalen på tåget!

Foto: REDAX ©

Publ 111116 S1 1921 provkörd med gott resultat

Efter några dagar påeldning och skruvning så provkördes S1 1921 lördagen den 16 oktober. Första vända gick från Västberga till Älvsjö Godsbangård där loket för första gången på 20 år fick sträcka ut ordentligt. Den första testen följdes av en längre teststräcka då loket kördes från Älvsjö, Södra station och förbi Stockholms Central och vidare till Tomteboda. I den s.k. ”Karlbergstriangeln” vändes sedan loket för att gå rättvänd tillbaka till Västberga och på så sätt vara rättvänd inför resan till Katrineholm den 5 november. Provkörningen var till belåtenhet men några mindre fel hittades, vilka ska åtgärdas de kommande dagarna.

Foto by REDAX ©

Publ 110428 SÅS S1 1921 hemma igen

Så har då det efterlängtade ångloket S1 1921 återvänt hem till Västberga efter den omfattande pannrenoveringen. Söndagen 24 april så drogs loket med ellok från GBBJ, Grängesbergs Banornas Järnvägsmuseum, där pannan har fått nya tuber och en rad andra välbehövliga reparationer gjorts. Bland annat så har loket fått nytt golv och nytt tak men även en behövlig genomgång av armaturer och andra viktiga delar. Nu återstår en rejäl upplyftning av lokets yttre samt en del mindre återstående reparationer, målsättningen är dock att få se 1921 under ånga under sommaren eller hösten.

Foto: Johnny Wiik-Höglund ©

Publ 110403 SÅS T21 98 växlar hos ISS

Under fem dagar i mitten av mars fick vårt diesellok T21 98 hoppa in som ordinarie lok i växlingen på Älvsjö Godsbangård då ISS Trafikcare AB stod utan dragkraft. Då ISS köpt in ett nytt lok till växlingen och fått problem under leveransen så stod man under några dygn utan lok och valde på nytt att vända sig till SÅS då det tidigare visat sig att T21 98 fortfarande har kraft kvar att klara av tuffa växlingspass. T21 98 gick i dubbla pass med enbart mindre småfel under de fem dagar den användes. I några drag hängdes 1200 ton på i kroken och som hon utan tvekan drog upp för växlingsvallen. Både ISS och inhyrda förare var nöjda med loket och lovade att återkomma om behovet av lok uppstår igen.

T21-98-1 T21-98-3

Foto: Lasse Nelson, timebandits.se © 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s